HATÁRTALANUL PÁLYÁZAT HAT -18-02-104

EGYÜTTMŰKÖDÉS KÖZÉPISKOLÁK KÖZÖTT

Medvebocsok

Projekt időszak: 2018. június 16. – 2019. június 15.

Az utazások időpontja:

•  Erdélybe:2018. szeptember17-21
  •  Magyarországra: 2018. októberében 8-12.

Partneriskoláink:Domokos Kázmér Faipari Iskolacsoport, Szováta

A projekt céljavolt, a határon túli magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővítése, élmények gyűjtése és a megszerzett történelmi és természetismereti tudásukat elmélyítsék az út során.  Magyarlakta települések megismerésével az ott élők mindennapjait megismertük. Diákjaink személyesen tapasztalhatták meg Erdély mindennapjait, történelmi ismereteik kézzelfoghatóvá váltak a látottak, hallottak alapján.   Barátságok és kapcsolatok alakultak ki a diákok között is megtapasztalták az összetartozás érzését.

A tavalyi évben megvalósult sikeres projekt után a kialakult kapcsolatot tovább ápoltuk a tanév során. A szovátai iskolával közös elhatározásunk volt a pályázat beadása. Mi nem a pályázathoz kerestünk iskolát, hanem a meglévő partneriskolánkkal együttműködve mentünk Erdélybe, hogy egymás településeit, környezetét és szokásaikat jobban megismerjük. Telefonon és emailban egyeztettünk. megterveztük a programokat, és megbeszéltünk kiadványunk elkészítésének menetét.

Kiadványuk címe: Hagyományos tejfeldolgozás és gasztronómia Székelyföldön és Győr környékén.

Bemutatjuk a meglátogatott tangazdaságban folyó tejfeldolgozást, Güdüctelepen hagyományos módon előállított és általunk is tesztelt házi készítésű ételeket, továbbá a sóbányában tett látogatás után foglakoztunk a só egészségre gyakorolt hatásaival, amelyeket fényképekkel is illusztráltunk.

Az első utazás időpontja:

•  Erdélybe :2018. szeptember17-21

1. nap : Aradon a Tűzoltó-téren a „Megbékélés parkot” látogattuk meg először, ahol hosszú évtizedek rabsága után ismét áll Zala György alkotása, a Szabadság-szobor. Fotószünet Marosillyén – Bethlen Gábor szülőházánál. A legendával átitatott emblematikus Déva várat. A ferences templomban hallgattunk tájékoztatót a Böjte Csaba ferences szerzetes nevével fémjelzett Dévai Szent Ferenc Alapítvány tevékenységéről, majd átadtuk adományainkat. A szomszédos étkezőben vacsoráztunk, közben alkalmunk nyílt a bentlakásos családi otthonokban nevelt gyerekekkel való találkozásra is.

2. nap: Vajdahunyadra utaztunk, ahol a „Várak királyát”, látogattuk meg.  Rövid városnézés Medgyes központjában. Séta Szovátán a Medve-tó környékén partneriskolánk vezetésében. Majd érkezés a partneriskolánkba. Ismerkedés, az iskoláink és városaink bemutatása.

3. nap: Gyulafehérvári Caritas Vidékfejlesztés Egyesület Tangazdaságába látogattunk. A helyszínen sajtműhely működik, melyet egy látogatóközpont egészít ki. Innét Békás-szorosba vezetett az utunk, majd a szoros bejárata előtti, legendákkal övezett, hegyomlás által keletkezett Gyilkos-tónál tettünk sétát.  Falatozás Güdüctelepen a nap befejezése.

4.nap :Búcsú a partneriskola diákjaitól. Tordai sóbánya - Tordai-hasadék megtekintése

5. nap Királyhágón megálltunk egy kis időre és Nagyváradon tettünk egy rövid sétát.

A második utazások időpontja:

•  Magyarországra: 2018. októberében 8-12.

1. nap: A korai indulás Szovátáról lehetővé tette, hogy Budapesten is időzzön pár órát a csoport. Érkezés Pannonhalmára a késő esti órákban.

2. nap: Pannonhalma és a vár környéke megtekintése. A Pannonhalmi Főapátságban megtekintették a román stílusú altemplomot és a kerengőt, valamint a gótikus bazilikát, továbbá az apátsági könyvtár egyedülálló gyűjteményét.  Látogatás a gyógynövényes kertben. Séta az arborétumban.

3. nap: Vendégeink fogadása.  Csoportokat alakítottunk az egyes témák írásbeli feldolgozásának feladataira. Előadások és gyakorlati munka az iskolában projektünk témájában

Győr megismerése: Káptalandombon a Püspökvárban. Megtekintették a Toronykilátót, boldoggá avatott Apor Vilmos győri püspök életútját bemutató emlékkiállítást, a győri Bazilikát és a Bazilika Múzeumot.

Városnézés Győrben: történelmi korokat idéző templomok, paloták, múzeumok, jellegzetes sarokerkélyek, szűk sikátorok és az egyedülálló barokk terek, a Bécsi-kapu tér, a Duna-kapu tér, és a Széchenyi-tér, Radó sziget.

5. nap: Búcsúzás a partneriskola diákjaitól. Hazautazás.

Kiscsoportos munkában dolgoztuk fel a tanulmányi kirándulás tapasztalatait és élményeit. Az egyes helyszínekkel és tevékenységekkel kapcsolatos legemlékezetesebb pillanatokat és legizgalmasabb tudnivalókat elevenítettük fel a diákok. Előadásainkat fényképekkel illusztráltuk.

A kiránduláson részt vevő tanárok és diákok bemutató órán tartottak élménybeszámolót iskolánk diákjainak. Megmutattuk utunkról készített prezentációkat és mindenki elmondta személyes élményeit.

Bemutattuk videónkat, amelyet honlapunkon is szerepeltetünk. (http://www.szentgyorgyi-gyor.sulinet.hu/)

Élményeinkről, megszerzett ismereteinkről blogot írtunk. (http://medvebocsok.blogger.hu/)